Copywriting

  1. En copywriters främsta uppgift är att ta en läsare närmare ett köp av en specifik vara eller tjänst. Genom att processa information och omvandla det till ett lättsmält och lättöverskådligt material, presenteras det sedan på ett intresseväckande och attraktivt sätt, samtidigt som det väcker känslor hos läsaren.

     

     

    Arbetsprover

     

    Utdrag ur fotograf Marie-Therese Karlbergs blogg under en månad.

     

     

    V. 14 

     

    Att bli bra på bild är en konst som kan behöva lite träning och förberedelse. Här kommer några gyllene tips på hur du ger dig själv visuell rättvisa:

     

    1.      Trolla bort dubbelhaka genom att sträcka fram hakan.

    2.      Välj vilken profil du tycker bäst om och vänd den sidan närmast kameran.

    3.      Bra ljus kan sudda ut både trötthet och ålder. Direkt solljus kan ge skuggor under ögonen och göra att du ser både tröttare och äldre ut. Ett mjukt ljus under skymning och gryning, eller skuggiga områden när solen står högt på himlen, är bäst.

    4.      Bestäm dig för om du vill le med ögonen eller munnen.

    5.      Forcera inte. Ett ansträngt leende syns ofta. Om det känns ovant eller obekvämt att stå framför kameran, så prova med att plocka fram ett fint minne som väcker en skön känsla. Låt känslan avspegla sig i bilden.

    6.      Ska du fota dig hos en brandingfotograf, en företagsfotograf, en porträttfotograf, eller behöver du bilder till en hemsida eller till olika pressreleaser? Då vet du säkert redan vilket budskap du vill förmedla. Här kommer lite tips på hur du använder kroppsspråket för att uppnå ditt mål.

    7.      Sträck på ryggen och sätt ena handen på höften. Det ger ett säkert intryck.

    8.      Armarna i kors ger ett bestämt intryck

    9.      Ge ett slankare intryck genom att stå med ena foten framför en andra och lägg tyngden på det bakre benet.

    10.  Undvik att stå med benen ihop och rakt framför kameran eftersom det gör att du ser bredare ut är du egentligen är.

    11.  Genom att vrida ena axeln mot kameran så ger du en mer avslappnad framtoning.

     

     

    V. 15 

    1.     I rätt ljus och en duktig fotograf i all ära, men det finns andra saker som bara du kan göra för att påverka slutresultatet. Förutom att träna på poser och slappna av framför kameran så kan du ta reda på om du passar bäst i varma eller kalla toner. Om du passar i varma toner men klär dig i kalla så kan det ge ett tröttare intryck genom att skuggor och linjer blir mer framträdande. Dessa bleknar något med varmare toner och gör att du kan ge ett mer harmoniskt och piggare intryck. Samma sak gäller om du passar i kalla toner men klär dig i varma. Tänk på att oavsett färg så finns det alltid kalla och varma nyanser. Vitt, svart, rött och blått samt alla de andra färgerna, finns i både varma och kalla nyanser. Testa dig fram i ett klart ljus framför en spegel, vad just du passar mer eller mindre i. Lycka till! 

     

     

    2. Konceptet är fortfarande relativt nytt i Sverige. Men det kommer mer och mer och jag har märkt av att det blivit vanligare att efterfråga och anlita renodlade brandingfotografer och företagsfotografer för proffsfoton till sin hemsida. Många är egenföretagare eller i en chefsposition, och anledningen är att fler och fler förstår vikten av att profilera sig och designa sitt eget personliga varumärke. Det var för några år sedan som jag fick upp ögonen för detta nischade behov på marknaden. Då valde att inrikta mig på just detta. Jag har inte ångrat mig en sekund. Både jag och mina kunder har väldigt roligt.

     

     

    V. 16 

     

    Vad gör en porträttfotograf egentligen och vad är ett porträttfoto? Porträtt kännetecknas oftast genom att en eller flera personer finns med på bilden och att de avses för privat bruk. Det finns många sätt att ta ett bra porträttfoto på men vanligt är att man eftersträvar en känsla.

     

    1.      Familje-, barn- eller parporträtt. Dessa är lite utmanade eftersom man eftersträvar att alla på bilden ska bli bra på bild samtidigt.

    2.      Porträtt i olika miljöer är bilder som tas i olika omgivningar för att hjälpa till att lyfta en särskild känsla eller tanke.

    3.      Traditionella porträttfoton på en person tas ofta från bröstkorgen och upp, och personen i fråga har oftast fått instruktionen. Det är individen som ska få fullt fokus, bakgrunden är ren från intryck.

    4.      Vad gör en brandingfotograf och varför ska man anlita en? Precis som det engelska ordet antyder så handlar det om att marknadsföra, profilera och stärka sitt varumärke på rätt sätt. Med bilder kan man lättare förmedla, signalera och samtidigt ge potentiella kunder möjligheten att se vem just du är och vad du står för. De får chansen att lära känna dig på sina villkor genom att besöka din hemsida och dina andra sociala medier.

     

    V. 17 

    Är du egenföretagare eller planerar att starta ett företag? Vilken sorts foton behöver just du till din hemsida? Är det brandingbilder, porträttfoton eller pressreleasebilder? Oavsett vad så är detta bra att tänka på när du börjar att marknadsföra dig och ditt företag:

     

    1.      Människor köper sällan en produkt eller tjänst, de köper ett varumärke. Var noga med din varumärkeshistoria och låt kunden få lära känna dig och vad du står för, i sin takt.

    2.      Bygg förtroende genom att finnas tillgänglig och uppdatera hemsidan med jämna mellanrum.

    3.      Tänk kontinuitet och kvalitet framför kvantitet och tystnad i perioder. I det informationsbrus som är lättillgängligt behöver vi förtjäna uppmärksamheten hos den som väljer att besöka oss.

    4.        Var därför noga med kvaliteten på både texter, bilder och budskap.