Texter till informations- och reklamfoldrar

Jag skräddarsyr texter till reklam- eller informationsfoldrar utifrån önskemål.

 

 

 

Arbetsprover

 

(Informationsfolder till ett fotograferingsevent Med fotografen Marie-Therese Karlberg)

 

Brandingfotografering – så här går det till

Vi går igenom vad du vill visa om ditt företag, vilka bilder som är viktiga, färger, former, kläder, olika rekvisita som är viktiga i din verksamhet, platser där vi fotograferar, och mer därtill.

Jag gör upp ett schema med tider och olika platser där vi ska fotografera. Sedan bokar vi in en dag för fotografering där vi fokuserar på de bilder du vill ha och de “stories” som du vill berätta. Du tar med dig ombyten som vi valt ut i förväg, för att få ett så brett bildurval som möjligt, och beroende på vilket paket du valt så hinner vi med flera olika platser i varierande miljöer.

Självklart går det bra att använda bilderna även till din hemsida, blogg, nyhetsbrev, företagspresentationer, eller som pressbilder.

 

Pressbilder:
Ofta behöver man olika färgskalor, stående bilder , liggande bilder, huvudporträtt, helkropp, varierande miljöer och flera varianter av porträttbilder. Det kan vara bra om det finns ett urval med olika sinnesstämningar för att kunna välja den bild som passar i stunden, exempelvis som pressbild där olika bilder passar i olika situationer.

 

Innan fotograferingen kan man ställa sig några frågor:


– Var ska bilden visas? I vilket sammanhang? På trycksak, visitkort, websida eller en presentation?
– Vem kommer att se den? Ålder och kön på betraktaren? Kollegor, kunder, företag eller privatpersoner?
– Hur ska betraktaren reagera när hen tittar på porträttet? Ska man bli trygg, glad, känna respekt eller förtroende?
– Hur vill du framstå? Stark, snäll, empatisk, saklig, bohemisk, arbetarklass, kompis, lärare, mäktig, snygg, kompetent, rolig, pålitlig, allvarlig eller bestämd?

 

 

(Text till en reklamfolder för pressfotografering)

 

Pressbildernas ABC

Är du offentlig i ditt jobb eller behöver du av andra anledningar leverera pressbilder emellanåt? Här kommer några bra tips som förbereder dig bättre och gör att du får ut det du vill ha av en brandingfotografering:

 

  1. Image. Vilket intryck vill du ge? Empatisk, mäktig, professionell, pålitlig, bestämd, snäll eller rolig?
  2. Betraktarens reaktion. Vilket intryck och vilken känsla eftersträvar du att betraktaren ska uppleva när hon eller han tittar på din bild?
  3. Vem tittar på bilden? Kollegor, kunder, konkurrenter eller allmänheten?
  4. I vilket sammanhang visas bilden? På hemsidan, i tryck, i media eller på andra sociala medier?
  5. Bra att tänka på vid pressfotografering är att få med dig bilder med olika ansiktsuttryck och sinnesstämningar, för olika ändamål. Ska ett allvarligt eller viktigt besked meddelas så är det ofta bra med ett allvarligt eller bestämt uttryck. Ska ett positivt besked levereras så är det oftast bättre med en bild där du antingen ler och uttrycker en positiv känsla, eller ger ett avspänt intryck. Det är även bra att ha både stående och liggande bilder, helfigur, halvfigur och ansiktsbilder. Bilder i olika miljöer, samt olika poser och outfits ger dig möjligheten att anpassa bättre. 

 

Personlig coachning
För dig som redan har gjort en personal branding-fotografering och vill ta steget vidare och bli ännu vassare.
Vi jobbar tillsammans för att ta fram en personlig strategi för dina bilder, hur du ska använda dem, vilken bild som passar bäst till vilken sida, och ihop med vilka andra bilder. Vi gör upp en mall för hur du ska posta inlägg, vilka bilder du ska lägga i vilken ordning, tar fram ämnen till nyhetsbrev, blogginlägg och texter till Instagram.